Bakom satsningen står Gad Tech, som jobbar med järnvägsinfrastuktur och fordonen som färdas därpå. Under fredagen hade man projektuppstartsmöte på plats i lokalerna på Örsholmen.

– Vi har ritat upp allt på ritningar, men nu ska vi jämföra det med hur det ser ut och planera lite för hur vi ska göra, säger vd:n Anders Hallgren.

Lokalerna man nu fått tillgång till är på 2 000 kvadratmeter, vilka kan rymma ett komplett X 2000-set. Tidigare har Icas centrallager för Värmland och Dalsland huserat här och lokalerna måste genomgå en del förändringar.

– Bland annat ska vi riva kajen här inne och installera en kran för att lyfta tågen, säger Ulf Gustafsson, som jobbar med järnvägsfordon inom Gad Tech.

Men Örsholmen var inte förstahandsvalet för tågservicen.

– Vi har jobbat i tre-fyra år för att få till en verkstad i Värmland, och Kil var huvudplatsen för oss. För det ligger bra strategiskt. Men marken hann hyras ut och då hittade vi det här i stället, säger Ulf Gustafsson.

Varför ville ni etablera er i Värmland?
– Värmland ligger geografiskt bra till. Göteborg och Stockholm ligger några timmar bort, det är nära till Borlänge som är en stor knytpunkt för godstrafik. Och nu kan också den norska marknaden ha tillgång till oss.

För det är först och främst mot den svenska och norska marknaden man kommer att jobba, men även Finland finns med på ett hörn.

– Det är också ett intresse från engelska, spanska och tyska bolag, vilket är ett måste då Sverige är för litet för det här, säger Ulf Gustafsson.

Bland kompanjonerna finns Deutsche bahn, Stadier och Bombardier.

Vad är det då som Gad Tech ska göra? Jo, de ska serva och bygga om järnvägsfordon, främst för godstrafik. Och det finns en efterfrågan på verkstäder och reparatörer.

– De utbildningsplatser som funnits tidigare finns inte lägre, så det finns ingen rekryteringsbas för tågmekaniker, så vår nisch blir också att lära upp unga, säger Ulf Gustafsson, som har en gedigen tågbakgrund.

– Jag är utbildad maskiningenjör men hamnade som lokförare på SJ i Kil, och jobbade med där fram till 92, och startade därefter Tågåkeriet Bergsslagen.

Där fick han kontakt med spanska och amerikanska bolag, och de kontakterna valde att följa med Ulf när han på nytt bytte jobb. Förutom kontakter så går också en amerikan in som delägare. Han heter Frank Garrone och jobbar för Elcon, som också jobbar med tågreparationer.

Varför går en amerikan in i detta?
– Han är expert på att modernisera och effektivisera gamla lok och har drivit många projekt i Pakistan och Polen. Han kommer nu jobba för att ta upp lok från Polen och bygga om dem här. Det är bra grejer, men med dåliga motorer och elutrustning.

Detta kommer man nu byta ut på Örsholmen. Till att börja med kommer man att anställa sex-sju personer i den nya verkstaden.

– Sedan kommer vi att utöka vår service, ”man in a van”, som åker ut på uppdrag och komplettera den med ett par bilar. För det är värdefullt att kunna erbjuda den typen av tjänst när det är ett lok som har stannat på ett spår, säger Anders Hallgren.

En av anledningarna är att det är trångt på de svenska järnvägarna och det är oftast svårt att kunna passera med ett extra tåg, vilket gör att en del service måste utföras på plats.

Förhoppningen är att första fordonet ska rulla in för service i april nästa år.